Tuesday, December 14, 2010

Selfish.... Is it Good to Be Selfish???

Hmm... Selfish?? atau pentingkan diri...
Kalau kita bercakap tentang pentingkan diri... Semua orang kata tak bagus....
Ye ke....

Dulu... Seorang dari pensayarah di UPM pernah kata...
Kita perlu pentingkan diri... tapi...
Jangan terlalu pentingkan diri...

Kadang-kadang terfikir...
kenapa kena pentingkan diri...
Bukan tak bagus ke...

Bila difikir balik...
Kenapa kita perlu belajar sayang diri kita sebelum kita sayang orang lain?
Sebab segalanya mesti bermula dengan kita...
Kalau diri kita tak mampu...
Macam mana kita nak tolong orang lain...

Apa yang berlaku 2-3 hari banyak memberi kesan dalam diri...
Dulu...
Segalanya mesti fikirkan orang dulu...
Tiap permulaan mesti fikirkan orang dulu...
Diri sendiri?? Mungkin kedua dan mungkin terakhir...
Tapi... sekarang...
Bukan lah pentingkan diri...
Kadang-kadang kita rasa takpe... nanti bila sampai masa...
Aku ada tempat bergantung...
Tapi...
Bila tiba masanya...
Kita tetap bersendiri mengharungi semua-semua tu...

Bila difikirkan kembali...
Pahit...
Tapi itulah lumrah alam...
Rambut sama hitam... Hati lain-lain...
Cuma...
Selagi aku mampu...
Selagi aku waras...
Aku tahu dan aku cuba...
Untuk tidak melukakan hati insan-insan di sekitar...
dan yang paling penting...
Tidak lukakan dan kecewakan hati sendiri...

Mungkin kita tak sedar semuanya ada kisah disebalik semua kejadian... namun sebagai manusia biasa... kesilapan dan kesalahan itu adalah lumrah...

No comments:

Post a Comment