Tuesday, July 27, 2010

Kemaafan...

Maaf... satu ungkapan yang sangat susah untuk diungkapkan... sangat susah untuk dilafazkan walaupun hanya empat huruf... Pernah tak kita marah atau terasa dengan seseorang sampai tak boleh nak maafkan dia... hmm... mungkin pernah dan mungkin tidak...sebenarnya apa yang dikongsi ini cuma satu pandangan dan pengalaman dari seorang insan yang mungkin lemah dan kerdil...

Marah adalah satu keadaan yang sangat janggal bagi aku, menangis tu selalu la. tapi bila aku marah bermaksud kesalahan itu dah memang sampai satu tahap yang kita panggil tidak masuk akal... dan pernah satu ketika tiada pintu kemaafan buat seorang dari teman akrabku selama 8 tahun... hati ni tak mampu nak memaafkan dia selama 8 tahun.... kenapa ye?? perghh sikit punya skema ayat...

pernah satu ketika aku dikunci dari dalam tak dibenarkan masuk ke dalam bilik gara-gara bergayut dan kawan-kawanku marah sebab tak ajar dorang curi line ketika tu... sedey, hiba bercampur-campur.... salah aku ke tak ajar benda-benda yang sebegitu... masa tu je la aku buat memenda tu... darah muda la katakan... esoknya aku call Mummy, naluri ibu kot, tak cakap pape pun... tiba-tiba dia tanya...." Amacam, sihat? kawan-kawan macam mana....?" ha sudah nak jawab macam mana... "ok kot my..."... nak tahu apa my mom ckp???

"Hm biarlah orang baling najis kat kita sekalipun, balas lah balik dengan bunga yang wangi... sebab... bau bunga wangi tu akan menutup segala bau busuk dari najis tadi..."... dengan deraian air mata ketika tu aku cuba selam setiap baris ayat mummy....

selama 8 tahun aku marah dan selama itu juga aku tak mampu nak dengar suara dia atau khabar dia... seksa hati.... akhirnya pada tahun 2009, hati ini memaafkan dia namun... tetap aku tak mampu bersua malah bercakap atau dengar khabar dari dia...

jauh melalut.... kenapa kita susah nak ungkapkan maaf? adakah sebab ego? atau terasa tercabar kredibiliti?... bagi aku la maaf ni sebenarnya satu perlakuan yang menenangkan cuma sukar untuk dipraktikkan... namun sebenarnya andai seseorang memohon kemaafan secara ikhlas... hati mana yang tak lembut menerima kemaafan tu... sebenarnya banyak yang nak dikeluarkan tapi semua nya bergolak di hati menanti saat untuk dilepaskan...

selagi mana hati-hati tidak ada sifat kemaafan selagi itu la hati-hati itu akan diselubungi kesuraman dan kepedihan... mungkin kita sebagai manusia perlu terima satu keadaan yang dipanggil dugaan dan cabaran dalam mengenal erti hidup sebenar... lepaskan setiap dendam yang ada di hati dan redha dengan apa yang terjadi... dan aku berharap aku juga menjadi seorang insan yang pemaaf... amin....

No comments:

Post a Comment