Sunday, July 25, 2010

Nikmat....



Hmm apa nak share yer....Hari ni on my way back home.... punya la hati bercelaru mencari-cari... haaa jangan tersalah sangka, cari raja segala buah... yesss durian....

cari punya cari akhirnya di changkat jering... ketemu jua dengan kekasih pujaan jantung hahaha.... tak pernah la rasa senikmat tu makan... bukan sebab apa, teringin sangat... habis la 2 biji ku telan hehehe....

durian durian ooh durian...actually bila makan durian... tetiba terfikir... pasal... nikmat.... betapa aman, bahagia kita kat Malaysia... sebut je nak makan apa.... semua boleh di atur.... Terfikir sejenak... aku ni pernah tak bersyukur atas nikmat yang diberi... susah macam mana pun tetap ada jalan penyelesaian Tuhan bagi kat aku... bukan berbangga cuma nak share betapa... Tuhan tu Maha Adil... waaahhh nama Adilah mesti la kena sebut Adil hahaha sesuai....

Cerita bab makan ni... nak share sket la...2-3 hari lepas... aku ke Tesco Alor Setar.. ada nak cari barang sikit....tetengah cari barang tu tiba-tiba ternampak la kelibat seorang wanita yang sedang membelek-belek buah kurma... ye la dah nak puasa kan... tiba-tiba tak semena-mena diambilnya sebiji dan terus NGAPPP masuk dalam mulut... dan tak perasan aku memerhati... bila dia bekalih nampak aku memandang muka dia perghhhh merahhhh... hahahha adoiii ada satu lagi kisah, wanita membeli cili di Jusco Melaka... cili padi kecik dan cili india berbeza harga.... nak dijadikan cerita wanita ni ambil la cili india sebab harganya murah tapi.... tak semena-mena diambilnya segenggam cili padi merah dicampur ke dalam plastik cili india tadi.... terus aku terpinga dan tergamam....

Bukan berniat memburukkan sesiapa... cuma iktibar buat semua.... mungkin kita bertudung mungkin kita pakai purdah... hebat bercakap soal halal haram... tapi..... apa yang kita buat??? perlakuan kita..... Tuhan bagi kita 1001 nikmat yang mungkin kita tak pernah ambik tahu atau fikir... apa salahnya kalau nak rasa, beli 10 biji buah kurma tu takkan la tak boleh bayar 30-40 sen, guna la plastik lain ambil cili tadi.... tak mahal pun kalau setakat segenggam, 50 sen je pun... hmmm entah diguna untuk masak kat rumah, bagi kat anak-anak makan.... makanan tu kan akan jadi darah daging... huhu emo pulak hari ni.... bukan apa, kakak yang makan kurma tu, buat depan anak perempuannya... so boleh fikir sendiri la kan... tak mustahil anaknya pulak akan buat benda yang sama... alasan??? mama aku buat hari tu leh je.....

jauh aku bercerita dari buah durian ke cerita di supermarket...apapun.... iktibar ni bukan untuk orang lain malah untuk aku jugak... Semoga Tuhan sentiasa limpahkan rezeki buat ibu bapa, keluarga, kawan-kawan malah aku sendiri... Aminnn

No comments:

Post a Comment